MUZYKOWANIE Z DZIECKIEM – OD CZEGO ZACZĄĆ?

MUZYKOWANIE Z DZIECKIEM – OD CZEGO ZACZĄĆ?

Muzykowanie w domu to dla niektórych temat trudny, owiany tajemnicą. Nie raz słyszałam, że ja mam słuch muzyczny pewnie dlatego, że rodzice są muzykami.

Nic bardziej mylnego!

Moi rodzice z muzyką za dużo wspólnego nie mieli, no może tata podczas imprez lubił sobie pośpiewać 😎 Ale z punktu widzenia wykształcenia, tak zwanego profesjonalizmu – nic.

A jednak, wyrosłam na człowieka z całkiem niezłym słuchem muzycznym, i cytując mojego teścia „śpiewam tak czysto, jakbym miała podłączony tuner”. Z tą kwestią to można trochę podyskutować, ale dziś nie o tym 😁

Przede wszystkim warto pamiętać, że każdy z nas ma muzyczny potencjał.

KAŻDY!

Dlatego warto już od urodzenia wspomagać dzieci w rozwoju muzycznym.

OKRES PRENATALNY

Nie od dziś wiadomo, że słuch dziecka rozwija się już w łonie matki. Od tej pory dziecko potrafi rozróżnić głos swojej mamy od innych głosów. To jest świetny czas na to, by rozpocząć muzyczną przygodę z naszym dzieckiem!

Już wtedy można zacząć śpiewać kołysanki, nucić utwory pod prysznicem, czy podśpiewywać podczas podróży w aucie.

Nawet jeśli uważasz, że słoń Ci na ucho nadepnął i z muzyką raczej nie masz nic wspólnego, niech Cię to nie zatrzyma przed muzykowaniem! Jeśli Ty będziesz czerpać z tego radość, emocje związane z muzyką będą pozytywne – dziecko to na pewno odczuje 🙂

BADANIA 

Według naukowców dziecko już w łonie matki potrafi rozróżnić emocje w głosie, akcent językowy, a co za tym idzie wysokość dźwięków. Już od narodzin każde dziecko dysponuje tzw. słuchem muzycznym. Ale to od nas – opiekunów i rodziców – zależy jak dobrze ten zmysł się rozwinie.

PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA

DYNAMIKA – GŁOŚNOŚĆ DŹWIĘKU 

Zacznij bawić się swoim głosem podczas śpiewania – zaśpiewaj jeden fragment ciszej, drugi głośniej. Później możesz zrobić na odwrót – sprawdzaj reakcje dziecka. Jeśli nie czujesz się dobrze w śpiewaniu możesz zacząć od krótkich rymowanek np. „Chodzi lisek koło drogi…” 

BARWA DŹWIĘKU

Zasada bardzo podobna do poprzedniej – tyle, że w tym przypadku będziemy zmieniać barwę naszego głosu. Spróbuj przez fragment piosenki śpiewać głosem wysokim, np. udając myszkę lub ptaszki, a kolejny fragment śpiewać głosem niskim – udając niedźwiedzia lub mężczyznę o niskim głosie. To ćwiczenie również świetnie się sprawdza podczas czytania książek dzieciom. 

TEMPO

Zabawy z tempem były jednymi z ulubionych podczas prowadzenia przeze mnie zajęć z rytmiki.

Wystarczy podczas śpiewania przyspieszać lub zwalniać tempo wykonanego utworu. Do tego możemy również dołączyć nagłe zatrzymanie – STOP – i obserwować reakcję dziecka.

To ćwiczenie świetnie rozwija czujność dziecka i koncentrację.  

MUZYKOWANIE TO NIE TYLKO ŚPIEWANIE!

Wszystkie z wcześniejszych ćwiczeń można wykonywać również na domowych instrumentach lub… na swoim ciele!

W muzyce przede wszystkim chodzi o kreatywność i dobrą zabawę 😉 

 

Dodaj komentarz