ROZWÓJ MUZYCZNY DZIECKA

ROZWÓJ MUZYCZNY DZIECKA

Ostatnio bardzo często napotykam na dyskusje odnośnie znaczenia muzyki, języka, jedzenia, ruchu itd. w rozwoju dziecka.

Nie umniejszając – każdy z tych aspektów jest ogromnie ważny, jednak niektórych z nich wartości się umniejsza. Tak też często jest z muzyką.

Nie od dziś wiadomo, że istnieją okresy sensytywne (wrażliwe), w których dziecko daną umiejętność będzie rozwijać lepiej niż inne.
Naszym zadaniem jako rodziców jest zapewnienie dzieciom rozwijających dla nich w tym szczególnym czasie bodźców, materiałów i wspieranie go w aktywnościach. 

Przykładowe okresy sensytywne:

1. Język – trwa od urodzenia do około 7 roku życia. Dziecko chłonie język jeszcze zanim zacznie mówić. Co więcej – potrafi wychwycić różnice w językach, barwę, akcenty, dzięki czemu szybko się ich uczy. Dlatego tak ważne jest dbanie o rozwój językowy dziecka już od narodzin!

2. Muzyka  – trwa już od okresu płodowego do około 3 roku życia. Dziecko w tym czasie bardzo chętnie słucha muzyki, śpiewa, gra na instrumencie i tworzy muzyczne historie. Bardzo ważne jest to, aby wspierać je w tym poprzez dostarczanie wartościowej muzyki. 

3. Chodzenie – trwa od około 6 miesiąca życia do półtora roku. To jest czas, kiedy dziecko najbardziej rozwija się ruchowo – warto wtedy stymulować jego ciało, ale nie narzucać dziecku czynności, których jeszcze sam nie przyswaja (np. siadanie, trzymanie za ręce kiedy jeszcze poprawnie nie stoi). 

4. Czytanie – trwa od około 3 do 8 r.ż. W tym czasie warto wprowadzić już na początku litery, krótkie wyrazy. Świetnym pomysłem będzie stosowanie trójdzielnych kart edukacyjnych (wg Marii Montessori). Takie są dostępne na naszym sklepie w formacie PDF do wydruku 🙂 

5. Pisanie – trwa od 4 do 9 r.ż. W tym czasie warto zwrócić uwagę na podstawy pisania, poprawne trzymanie kredki/ołówka/pisaka. Świetnymi pomocami mogą okazać się ruchome alfabety. 

6. Matematyka – trwa od około 3 do 10 r.ż. To jest czas kiedy trzeba wprowadzać cyferki, liczby, początki liczenia, ale również określania wielkości (duży – mały, szeroki – wąski, długi – krótki)

W poście na Instagramie i Facebooku zamieściłam kilka kart z ważnymi dla mnie aspektami odnośnie rozwoju muzycznego dziecka. Prawda jest taka, że pewnie każdy mógłby dodać tu jeszcze kilka swoich propozycji, ale nie o to chodzi 🙂

Chodzi po prostu o to, żeby muzyka w końcu zagościła w naszych domach i abyśmy zrozumieli jak bardzo jest ważna!

Kiedyś pracowałam w przedszkolu – uczyłam tam rytmiki dzieci w wieku 2,5-7 lat. Kończyłam studia na Akademii Muzycznej i myślałam, o niektórych rzeczach zupełnie inaczej. Myślałam, że jeśli dziecko nie ma muzycznych korzeni, to z muzyką za dużo wspólnego mieć nie będzie.

Jakże się myliłam!

Po pół roku pracy okazało się, że dzięki rytmice (tak twierdzili rodzice 😇) dzieci zaczęły mówić, śpiewać w domach, cieszyć się muzyką! I co najlepsze – z wcześniej „fałszujących” dzieci, zaczęły śpiewać czysto! Na podstawie tego doświadczenia nawet zaczęłam pisać prace mgr na innych studiach 😁

Zatem będą w domu z dzieckiem warto pracować już od najmłodszych lat nad rozwojem muzycznym dziecka. 

Od czego zacząć?

  • DOBRY PRZYKŁAD – dziecko najwięcej czerpie od rodziców! Nieważne jest dla niego, to czy śpiewasz czysto czy nie, czy poprawnie złapiesz akord na gitarze, czy potrafisz dobrze grać na dzwonkach. Ważne jest to, że próbujesz obcować z muzyką, jesteś obecny przy dziecku i razem się świetnie bawicie!
  • CZAS DZIECKA Z RODZICEM – nie wystarczy tylko dać dziecku grzechotkę czy bębenek. Nie wystarczy włączyć piosenki z Youtube’a i kazać dziecku śpiewać. Ważne jest, aby razem z dzieckiem praktykować muzykę i spędzać z nim jak najwięcej czasu. Pokazać jakie fajne korzyści płyną ze wspólnego muzykowania. 
  • NARZĘDZIA – byle jaki instrument jest lepszy od nieposiadania go wcale! Jeśli nie macie w domu instrumentów to gorąco zachęcam, aby zrobić je samemu w domu. Dla dziecka jest to świetna zabawa i super spędzony czas z rodzicami, a przy okazji instrument będzie można wykorzystać później do wspólnego muzykowania. Jeśli instrumenty chcecie zakupić, to polecam drewniane 😉 W naszym sklepie kupując karty edukacyjne z instrumentami, w każdej z grup mamy pomysł jak wykonać samemu instrument 🙂
  • DOBÓR MUZYKI – żyjemy w czasach, gdzie dostęp do muzyki jest wszechobecny. I to jest dobre i złe. Jeśli tylko wpoimy odpowiednie wartości muzyczne, dziecko będzie potrafiło znaleźć w gąszczu internetowych śmieci perełki muzyczne 🙂 W tym wszystkim warto pamiętać o doborze repertuaru dla dziecka i jego jakości. Absolutnie nie chcę być fanatykiem muzyki klasycznej, ale zachęcam do tego, aby przynajmniej raz w tygodniu taką muzykę prezentować dziecku. Wpływa ona niesamowicie na rozwój Malucha. My w domu słuchamy klasyki zazwyczaj od rana i w godzinach obiadowych.  W domu słuchamy wszystkiego. Tak, WSZYSTKIEGO 😎 i uważam, że z muzyką jest jak z jedzeniem – warto poznać każdy gatunek muzyczny, aby później wiedzieć co nam w duszy gra. Jednak muzyka klasyczna jest na miejscu pierwszym.

Stworzyłam przede wszystkim dla naszej córki PLAYLISTĘ na Spotify z muzyką klasyczną i filmową. Jeśli zechcesz z niej korzystać wejdź w ten link

Masaru Emoto zrobił kiedyś badania i opisał je w swojej książce “Tajemnice wody”. Badał wpływ muzyki i słów na wodę, a wiemy, ze my jesteśmy w 80% złożeni z wody 🙂 Przygotowane zostały słoiki z wodą i przez określony czas przy tej wodzie były puszczane różne dźwięki, od słów, zdań po różne gatunki muzyczne. Okazało się, że cząsteczki wody, przy której wybrzmiewała muzyka klasyczna, pod mikroskopem miały bardzo regularne kształty. Podobnie było przy słowach typu: miłość, przyjaźń, zaufanie. Słowa o pejoratywnym znaczeniu takie jak nienawiść, piekło, złość dostarczały cząsteczkom nieregularnych kształtów.

Znaliście tę książkę?

Jakie Wy macie spostrzeżenia odnośnie edukacji muzycznej dzieci?

Dodaj komentarz